Nett.gr
Ασκήσεις και διδακτικό υλικό για τα φιλολογικά μαθήματα Λυκείου

4. ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ

Καλωσήρθατε! Η αξιολόγηση για το μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών ξεκινά!

Όνομα
1. 
Να σχολιάσετε τη σημασία της σωστής στρατηγικής, της οξυδέρκειας και της νηφάλιας σκέψης στον σχεδιασμό κρίσιμων αναμετρήσεων, όπως η ναυμαχία της Σαλαμίνας. Αναπτύξτε την απάντησή σας σε μια δομικά πλήρη παράγραφο.

2. 
Το συγκεκριμένο απόσπασμα αναφέρεται στα γεγονότα πριν από τη ναυμαχία της Σαλαμίνας, και στο δίλημμα αν θα έπρεπε οι Έλληνες να ναυμαχήσουν με τους Πέρσες στο στενό της Σαλαμίνας ή στον Ισθμό της Κορίνθου.

3. 
Επιλέξτε τη σωστή λέξη για να συμπληρώσετε την πρόταση:

Οι πολιτικοί οφείλουν να... για τις αποφάσεις τους μετά τη λήξη της θητείας τους.

4. 
Ο Σπαρτιάτης ναύαρχος Ευρυβιάδης ήθελε η ναυμαχία με τους Πέρσες να γίνει στα στενά της Σαλαμίνας, ενώ ο Αθηναίος ναύαρχος Θεμιστοκλής στον Ισθμό της Κορίνθου.

5. 
Η λέξη "ῥήτωρ" στα αρχαία Ελληνικά εκφράζει:

6. 
Πώς σχηματίζεται το β΄ πληθυντικό πρόσωπο υπερσυντέλικου του ρήματος "κελεύω";

Τοῦτον ἐκπέμπει πρὸς τὸν Ξέρξην κρύφα, κελεύσας λέγειν

7. 
Ποιο είναι το υποκείμενο του ρήματος "ἀπέκρυψεν";

Ἀλλ' ἐπεὶ τῶν πολεμίων ὁ στόλος τῇ Ἀττικῇ κατὰ τὸ Φαληρικὸν προσφερόμενος τοὺς πέριξ ἀπέκρυψεν αἰγιαλούς...

8. 
Πώς σχηματίζεται η γενική πληθυντικού του ουσιαστικού "πραγματείαν;"

Ἔνθα δὴ ὁ Θεμιστοκλῆς ἐβουλεύετο καὶ συνετίθει τὴν περὶ τὸν Σίκιννον πραγματείαν.

9. 
Ο Ξέρξης παρά το δόλιο σχέδιο του Θεμιστοκλή δεν έπεσε στην παγίδα του και δεν πίστεψε ότι ο Θεμιστοκλής θα ήθελε να γίνει φίλος με τους Πέρσες.

10. 
Ο Θεμιστοκλής δε θορυβήθηκε με ό,τι έγινε με τους Πέρσες και συνέχισε να καταστρώνει το τέχνασμά του με τον Σίκιννο.

11. 
Πώς σχηματίζεται η αιτιατική πληθυντικού του ουσιαστικού "βασιλέως";

12. 
Σύμφωνα με το κείμενο ο Ξέρξης δεν ήταν απόλυτα βέβαιος για τη νίκη των Περσών και γι’ αυτό βασίστηκε και στα λεγόμενα του Θεμιστοκλή.

13. 
Τα απαρέμφατα "ἐπιθέσθαι" και "διαφθεῑραι" είναι ειδικά απαρέμφατα.

...καὶ διακελεύεται ἐν ᾧ ταράττονται τῶν πεζῶν χωρὶς ὄντες ἐπιθέσθαι καὶ διαφθεῖραι τὴν ναυτικὴν δύναμιν....

14. 
Ποια είναι η δοτική ενικού του ουσιαστικού "τῶν πολεμίων";

15. 
Ο Θεμιστοκλής διέταξε τον Σίκιννο να πει στον Ξέρξη ότι τάχα οι Έλληνες θα οπισθοχωρούσαν κι αυτός θα έπρεπε να τους επιτεθεί και να εξουδετερώσει το ναυτικό τους.

16. 
Ο Θεμιστοκλής δεν έστειλε κρυφά τον Σίκιννο στους Πέρσες, διότι όλοι οι Έλληνες είχαν απόλυτη εμπιστοσύνη στον ίδιο και στο σχέδιό του.

17. 
Ποιος είναι ο αντίστοιχος τύπος του ρήματος "ἀπέκρυψεν" στον παρακείμενο;

18. 
Πώς σχηματίζεται η κλητική ενικού του ουσιαστικού "τούς ἡγεμόνας" στον ενικό αριθμό;

...ἥσθη καὶ εὐθὺς ἐξέφερε πρὸς τοὺς ἡγεμόνας τῶν νεῶν διακοσίαις ναυσὶν ἀναχθέντας ἤδη διαζῶσαι τὰς νήσους...

19. 
Συμπλήρωσε το κενό στη φράση με την κατάλληλη λέξη: "Αυτός ο άνθρωπος είναι..."

20. 
Πώς σχηματίζεται το απαρέμφατο μέλλοντα του ρήματος "κελεύω";

Τοῦτον ἐκπέμπει πρὸς τὸν Ξέρξην κρύφα, κελεύσας λέγειν

21. 
Τι είναι συντακτικά η λέξη "παιδαγωγός"

Ἦν δὲ τῷ μὲν γένει Πέρσης ὁ Σίκιννος, αἰχμάλωτος, εὔνους δὲ τῷ Θεμιστοκλεῖ καὶ τῶν τέκνων αὐτοῦ παιδαγωγός...

22. 
Τι είναι συντακτικά η λέξη "τοῦτον";

Τοῦτον ἐκπέμπει πρὸς τὸν Ξέρξην κρύφα...

23. 
Πώς αντέδρασε ο Ξέρξης σε όσα του διεμήνυσε ο Θεμιστοκλής;

24. 
Να συμπληρώσετε τα κενά με τις κατάλληλες λέξεις που είναι ομόρριζες του "λέγω"

α) Αυτές οι πληροφορίες δεν πρέπει να αποκαλυφτούν. Είναι...
β) Η ... του είναι το κάτι άλλο. Μιλάει ακατάπαυστα όλη την ώρα!
γ) Όταν γράφουμε έκθεση πρέπει να ξεκινάμε με ..., να συνεχίζουμε με το κυρίως θέμα και να κλείνουμε με έναν επίλογο.

25. 
Να χωρίσετε τις παρακάτω λέξεις της α.ε. στα συνθετικά τους μέρη: πολυλογία, λογοποιός.

26. 
Ποιος είναι ο αόριστος του ρήματος "ἐβουλεύετο" στο γ΄ πληθυντικό πρόσωπο οριστικής;

Γράψτε ένα σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.